INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Henryk Liefeldt      Henryk Liefeld, wizerunek na podstawie fotografii z ok. 1931 r.
Biogram został opublikowany w 1972 r. w XVII tomie Polskiego Słownika Biograficznego
.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Liefeldt Henryk (1894–1937), inżynier-konstruktor, sportowiec-automobilista. Ur. w Warszawie w rodzinie protestanckiej. Sześć klas szkoły realnej ukończył w Warszawie, a następnie studiował na wydziale mechanicznym technikum w Mitveidzie oraz od r. 1912 w wyższej szkole technicznej w Coventry. Podczas studiów w Anglii odbywał praktykę zawodową w fabryce samochodów Humber. Od r. 1912 uprawiał sport motocyklowy. W r. 1913 odniósł pierwszy sukces sportowy, zwyciężając w zawodach motocyklowych Coupe de la Meuse w Belgii. W czasie pierwszej wojny światowej powrócił do kraju i w r. 1918 wstąpił jako ochotnik do armii polskiej. W listopadzie t. r. przedostał się w przebraniu z Warszawy do zaboru austriackiego celem zabezpieczenia sprzętu lotniczego pozostawionego tam przez armię austriacką. Następnie współdziałał w organizowaniu technicznego zaplecza pierwszej eskadry lotnictwa polskiego. Służbę wojskową pełnił najpierw w I Eskadrze Lotniczo-Łącznikowej, a później, jako szef-mechanik eskadry, w VIII Eskadrze Lotniczej, z którą wiosną 1919 wyjechał na front. Za zasługi bojowe był awansowany do stopnia podchorążego. W r. 1920 na skutek ciężkiej choroby został zwolniony z wojska.

Po odzyskaniu zdrowia uruchomił L. w t. r. w Warszawie warsztaty samochodowe «Autoremont», które pracowały dla potrzeb armii. W r. 1924 warsztaty te przekształcono w Wytwórnię Silników i Warsztaty Mechaniczne H. Liefeldt i S. Schiffner. Przedsiębiorstwo to od r. 1925 produkowało silniki przemysłowe i motopompy oraz nadwozia do samochodów osobowych i użytkowych (motopompy, samochody do oczyszczania miasta). Po wygraniu konkursu przedsiębiorstwo wykonało ponadto ok. r. 1928 pod patronatem Departamentu Aeronautyki serię silników samolotowych. Firma H. Liefeldt i S. Schiffner była przez kilka lat reprezentantem fabryki samochodów Austro-Daimler w Polsce. Od r. 1932 L. był również dyrektorem technicznym w Polskim Tow. Samochodowym Citröen w Warszawie. Poza działalnością zawodową propagował L. motoryzację. W l. 1925–33 był przysięgłym rzeczoznawcą do spraw samochodowych oraz członkiem komisji egzaminacyjnej i rejestracyjnej przy Komisariacie Rządu. L. działał w Automobilklubie Polskim oraz współdziałał w tworzeniu szkolnictwa mechaników lotniczych.

Działalność sportową jako automobilista rozpoczął L. w r. 1922. Był siedmiokrotnym zwycięzcą Międzynarodowych Rajdów Automobilklubu Polskiego oraz zdobywcą I miejsca w licznych wyścigach krajowych. Za swoje osiągnięcia sportowe otrzymał w r. 1927 tytuł pierwszego mistrza Polski w jeździe automobilowej. Tytuł mistrza Polski zdobył także w dwu następnych latach. Był jednym z nielicznych członków utworzonej w r. 1928 elity polskich jeźdźców automobilowych. Był ponadto wielokrotnym rekordzistą Polski w jeździe szybkiej na dystansie 1 km ze startu lotnego (184.673 km/g w r. 1931) i ze startu normalnego (127.779 km/g w t. r.). Zmarł 13 IX 1937 w Warszawie. L. był żonaty i bezdzietny.

 

Groniowski K., Technika motoryzacyjna w Polsce w okresie międzywojennym, Wr. 1965 s. 26, 96; Herget R., Motocyklista, automobilista, lotnik, „Auto i Techn. Samochodowa” 1937 nr 6 s. 345–6; Krynicki M., Kariera samochodowa pierwszego mistrza Polski inż. H. L-a, tamże, s. 347; Rychtcr W., Dzieje samochodu, W. 1962 s. 263 (fot.); Seńkowski A., L. obudził i pchnął naprzód polski sport automobilowy, „Auto i Techn. Samochodowa” 1947; Śp. H. L., tamże nr 10 s. 561 (fot.); – „Auto” 1935 nr 1 s. 1; „Kur. Warsz.” 1937 nr 253; „Przegl. Sportowy” 1937 nr 74.

Kazimierz Toporowicz

 

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.